"והנה הגואל עובר" -פירוש לפרק ד של מגילת רות

 "והנה הגואל עובר" -פירוש לפרק ד של מגילת רות

בעז הוא הראי"ה קוק זצ"ל, והגואל הוא רב מזרח אירופי מסורתי/ חרדי/ חבדניק (האפשרות האחרונה אולי הכי מעניינת אך איני בטוח כיצד לדרוש אותה עד תום). הרא"יה מסביר לגואל נגד זקני עם ורבניו שיש לגאול את השדה, את ארץ ישראל שתתן פירותיה בעין יפה. הגואל מסכים, כי הוא מאמין בקדושת ארץ ישראל. אלא שעם השדה מגיעה גם רות, הגויה, החלוצה החילונית, והגואל לא מוכן להתחתן איתה "פן אשחית את נחלתי". הוא סבור שהחלוצים מחריבים את קדושת ארץ ישראל (זאת באמת עמדה המזוהה לפני הכול עם חב"ד, רש"ב/ ריי"צ). אך בעז מתעקש שבחתונה עם רות הוא "מקים שם המת על נחלתו", "ולא יכרת שם השם מעם אחיו ומשער מקומו -עדים אתם היום!", כלומר, החלוצים מצילים את החילונים מלהיכרת מעם ישראל, והם מקימים לתחייה רוחנית את הרשעים הקרויים מתים והם חוזרים למוטב על אדמת ארץ הקודש, ו-"עדים אתם היום!" אומר הראי"ה לזקני העם, ומתנבא שסופם של בני החלוצים "בני החצפנים פורצי הדרכים והגדרים להיות לנביאים מאספקלריה המאירה ומזיהרא עילאה" וכו' (שמונה קבצים, קובץ ב, לה). אך הגואל מסרב להאמין לבשורת הראי"ה כי:

"וְזֹאת֩ לְפָנִ֨ים בְּיִשְׂרָאֵ֜ל עַל־הַגְּאֻלָּ֤ה וְעַל־הַתְּמוּרָה֙ לְקַיֵּ֣ם כׇּל־דָּבָ֔ר שָׁלַ֥ף אִ֛ישׁ נַעֲל֖וֹ וְנָתַ֣ן לְרֵעֵ֑הוּ וְזֹ֥את הַתְּעוּדָ֖ה בְּיִשְׂרָאֵֽל׃"

פירוש:

לפנים בישראל – בחברה המסורתית.

על הגאולה ועל התמורה לקיים כל דבר - היו ממירים כל את הגאולה בכל דבר, והיו אומרים "עשה כאן ארץ ישראל", ויש "בבחינת ארץ ישראל" ו"ארץ ישראל הרוחנית" וכו.

שלף איש נעלו - בחינת "של נעלך מעל רגלך כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש"- שהיו אומרים שטומאת ארץ העמים קדושה חלילה, "פו-לין" "ירושלים של ליטא", "עשה כאן ארץ ישראל" וכו'.

וזאת התעודה בישראל – פירוש, דעה זו היא דעתם של רפורמים ושל רש"ר הירש, שרי ליה מריה, שאמרו שישראל צריכים להישאר בגולה ולא לעלות לארץ ישראל, כי "תעודת ישראל" וגורלנו הוא לחיות בין הפראים בגרמיה וללמדם "מונותאיזם אתי".

וַיֹּ֨אמְר֜וּ כׇּל־הָעָ֧ם אֲשֶׁר־בַּשַּׁ֛עַר וְהַזְּקֵנִ֖ים עֵדִ֑ים יִתֵּן֩ יְהֹוָ֨ה אֶֽת־הָאִשָּׁ֜ה הַבָּאָ֣ה אֶל־בֵּיתֶ֗ךָ כְּרָחֵ֤ל ׀ וּכְלֵאָה֙ אֲשֶׁ֨ר בָּנ֤וּ שְׁתֵּיהֶם֙ אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל וַעֲשֵׂה־חַ֣יִל בְּאֶפְרָ֔תָה וּקְרָא־שֵׁ֖ם בְּבֵ֥ית לָֽחֶם׃ וִיהִ֤י בֵֽיתְךָ֙ כְּבֵ֣ית פֶּ֔רֶץ אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה תָמָ֖ר לִיהוּדָ֑ה מִן־הַזֶּ֗רַע אֲשֶׁ֨ר יִתֵּ֤ן יְהֹוָה֙ לְךָ֔ מִן־הַֽנַּעֲרָ֖ה הַזֹּֽאת׃

פירוש: הזקנים האמיתיים מברכים את הראי"ה שיצלח זיווגו עם רות, ויהא הוא אביו של גואל צדק, ויגאל את בחינת רחל שהיא "קדושה שבטבע", קדושת ארץ ישראל, ובסוף יירש גם את בחינת לאה, קדושת הגלות, שסוף הגלות להיחרב, וכל האורות שירשו ישראל שם באים לארץ ישראל ומתקבעים במקומם פה, תחת ממשלתה של רחל, עקרת הבית, "ומודים היו בני לאה שרחל עקרת הבית", כדרשת חז"ל בפסוק שלנו.

ועשה חיל באפרתה, פירוש, בירכו אותו שיקים את צה"ל, ובראשו אלוהי צבאות ישראל,

וקרא שם בבית לחם, פירוש, "אנו מכריזים בזאת על מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל!". למה בבית לחם? לא ידעתי טעמו.

וְהָ֤יָה לָךְ֙ לְמֵשִׁ֣יב נֶ֔פֶשׁ וּלְכַלְכֵּ֖ל אֶת־שֵׂיבָתֵ֑ךְ כִּ֣י כַלָּתֵ֤ךְ אֲֽשֶׁר־אֲהֵבַ֙תֶךְ֙ יְלָדַ֔תּוּ אֲשֶׁר־הִיא֙ ט֣וֹבָה לָ֔ךְ מִשִּׁבְעָ֖ה בָּנִֽים׃

פירוש, שבנה של רות טוב לנעמי משבעה בנים שמתו כולם בשואה רח"ל, בבחינת "ורבת בנים אומללה".

 

וְאֵ֙לֶּה֙ תּוֹלְד֣וֹת פָּ֔רֶץ פֶּ֖רֶץ הוֹלִ֥יד אֶת־חֶצְרֽוֹן׃ פירוש, פורצי הגדר, המשכילים, הולידו יהודי חצר מתבוללים.

וחֶצְרוֹן֙ הוֹלִ֣יד אֶת־רָ֔ם וְרָ֖ם הוֹלִ֥יד אֶת־עַמִּֽינָדָֽב׃ והחצרנים הולידו ציונים שמרדו בהתבוללות והתגאו ביהדות ובקדושת עם ישראל בחינת "רם", והם הולידו "עמינדב", שהם המתנדבים דורשי ציון שעשו נפשות למען ארץ ישראל וכבוד ישראל המושפל לעפר.

ְועַמִּֽינָדָב֙ הוֹלִ֣יד אֶת־נַחְשׁ֔וֹן וְנַחְשׁ֖וֹן הוֹלִ֥יד אֶת־שַׂלְמָֽה׃ לא ידעתי מיהו שלמה/שלמון

וְשַׂלְמוֹן֙ הוֹלִ֣יד אֶת־בֹּ֔עַז וּבֹ֖עַז הוֹלִ֥יד אֶת־עוֹבֵֽד׃ בעז הוא הראי"ה, עז הנפש למען גאולת עם ישראל, הוא הוליד את תנועת העבודה וראשי הציונות

וְעֹבֵד֙ הוֹלִ֣יד אֶת־יִשָׁ֔י וְיִשַׁ֖י הוֹלִ֥יד אֶת־דָּוִֽד׃ ותנועת העבודה הולידו את מועצת יש"ע והם הולידו המשיח שיבוא בב"א.

 

תגובות