פירוש לפרקי אבות פרק ב, משניות ב-ח, ברוח הקודש שירדה עלי בדרשה של הרב בליל שבת, לצורך הדור:

 פירוש ברוח הקודש לפי צרכי הדור:

ב רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר, יָפֶה תַלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן. – משכחת: "נושא עון" פרש"י – 'משכח עון', מלשון 'נשי'. פירוש: אם יגע אדם בתורה ובעבודה, הרי מתקן כל מיני התיקונים שיש לנשמתו לתקן בכל גלגוליו. ואילו עסק רק באחד מהם, יחסר לו התיקון האחר, ויתגלגל שוב להשכיח עון.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה, סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן. פירוש: שסופו של הציבור החרדי ותורתו לחלוף מן העולם. וגוררת עוון, כניכר בהדיא בימינו.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר, יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם, שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

פירוש: ומי שיבחר להיות עסקן צריך שיפעל רק לשם שמים. שזכות אבותם של הציבור, כלומר תיקונים מגלגוליהם הקודמים, עומדים להם (כמבואר במקובלים על מימרא "צדיק וטוב לו צדיק בן צדיק, רשע ורע לו, רשע בו בן רשע, בגמרא דברכות), וצדקתם עומדת לעד. פירוש: ותיקוניהם שעושים עתה, הם לנצח נצחים, עד עולם.

וְאַתֶּם, מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם. פירוש: למרות שאתם עסקנים ולא למדתם תורה, ולא הייתה לכם עבודה אמיתית, מעלה אני עליכם כאילו עשיתם כל זאת, משום שכוונתכם הייתה אך לשם שמים בלבד, ואין חליפתכם ותמורתכם.

x

ג הֱווּ זְהִירִין בָּרָשׁוּת, שֶׁאֵין מְקָרְבִין לוֹ לָאָדָם אֶלָּא לְצֹרֶךְ עַצְמָן. נִרְאִין כְּאוֹהֲבִין בִּשְׁעַת הֲנָאָתָן, וְאֵין עוֹמְדִין לוֹ לָאָדָם בִּשְׁעַת דָּחְקוֹ: פירוש: הוי מתרחק מעסקנים חרדים, שאינם כעסקנים הנ"ל שמעשיהם רק לשם שמים, ואם תדבק בהם, סופם לדרדר אותך לדלות ודוחק.

ד הוּא הָיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה רְצוֹנוֹ כִרְצוֹנְךָ, כְּדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה רְצוֹנְךָ כִרְצוֹנוֹ. פירוש: ראה לבטל עצמך לדבר השם ולא לומר חידוש תורה של דופי ושל השקופע כדי למלא תאוותיך ויצריך הרעים.

בַּטֵּל רְצוֹנְךָ מִפְּנֵי רְצוֹנוֹ, כְּדֵי שֶׁיְּבַטֵּל רְצוֹן אֲחֵרִים מִפְּנֵי רְצוֹנֶךָ. פירוש: ואם תאמר שאם תעשה כן, הרשעים יבטלוך ולא יותירו לך שריד ופליט, אל תאמר כן. אלא, שאם אתה מתבטל לרצון הבורא, הוא מבטל מפניך רצונו של אספסוף וערב רב שהם "אחרים", אלוהים אחרים ומרכבה לקליפות.

הִלֵּל אוֹמֵר, אַל תִּפְרֹשׁ מִן הַצִּבּוּר. פירוש: ולא תפרוש מעם ישראל ותאמר שאתה הוא פך השמן הטהור ועם ישראל טמאים.

אַל תַּאֲמִין בְּעַצְמְךָ עַד יוֹם מוֹתְךָ: פירוש: ולא תאמר כל ימי חייך שבכוח תורתך ופלפוליך מובטח לך עולם הבא, שמי יידע אם תורתך לא מהיכל התמורות, ותלמידיך שותים מים הרעים וימותו, ומעולם לא עבדת את הבורא יום אחד.

וְאַל תָּדִין אֶת חֲבֵרְךָ עַד שֶׁתַּגִּיעַ לִמְקוֹמוֹ. פירוש: ואתה, אם זכית לא להיוולד חרדי, אל תתגאה על החרדים, שאין לך אדם שאין לו תיקון על פי שורש נשמתו וגלגוליו, ואם אתה לא נולדת שם, סימן שאינך מסוגל לתיקון שלהם, ומה לך לדון בזה.

וְאַל תֹּאמַר דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִשְׁמֹעַ, שֶׁסּוֹפוֹ לְהִשָּׁמַע. פירוש: ולא תריב עם חרדים בענייני השקפות ההבל שלהם, שאין רצון הבורא במסה ומריבה. ועל ידי שתבלום עצמך מן המריבה, סופם של חרדים לראות צדקתך ויושר לבבך, ויאמרו שתורתך אמת ויטשו הבליהם.

 וְאַל תֹּאמַר לִכְשֶׁאִפָּנֶה אֶשְׁנֶה, שֶׁמָּא לֹא תִפָּנֶה. פירוש: ואם זכית לתורה עם דרך ארץ כנ"ל, אל תאמר גם אתה שמובטח לך עולם הבא, ואין לך להתאמץ כפי כוחך, שאם תתעצל ותאמר שתלמד אחר שתעסוק בהבלים, סופך לא ללמוד, ולהפסיד חיי עולם.

ה הוּא הָיָה אוֹמֵר, אֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא: פירוש: שלא תאמר שמפני ששמם "חרדים" הרי הם יראי חטא, שאין הבור ירא חטא.

 וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד. פירוש: ולא תאמר שמפני ששמם "חסידים" קדושי עליון הם, לפי שאין עם ארצות חסידים וקדושים באמת.

וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד: פירוש: ואם נולדת חרדי ורצית לדעת חכמה, שלא תתבטל בפני אספסוף שיאמרו לך "ס'פאש נישט" ואין זה "ישיביש", שאם תבוש מפניהם לא תקנה חכמה לעולם, אלא עשה מצחך חזק לעומת מצחם, וצא מתחת יד פרעה מלך מצרים.

 וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד פירוש: לא תלמד אצל מלמד ליטאי אלא חב"ד בלבד, שזאת ירושתם מהבעש"ט זי"ע.

 וְלֹא כָל הַמַּרְבֶּה בִסְחוֹרָה מַחְכִּים. פירוש: ואם זכית לתורה עם דרך ארץ, שלא תאמר שפני שזכית לא להיות בור ועם הארץ כנ"ל הרי אתה כגדולים אשר בארץ. אלא אחוז במידת האמת והענווה ועשה עצמך תלמידם של חכמי אמת ותחכים מפיהם.

וּבְמָקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ. פירוש: אם ראית שחכמי הדור "מפורסמים של שקר" הם, כמו שניבא הבעש"ט זי"ע על דור שלפני הגאולה, אל תאמר להתבטל בפניהם, אלא הכה על קדקודם, והוי מרבה בכבוד המקום וממעט בכבודם, עד שיכלו מן העולם בב"א.

ו אַף הוּא רָאָה גֻלְגֹּלֶת אַחַת שֶׁצָּפָה עַל פְּנֵי הַמַּיִם. פירוש גולגולת: ראש ללא מוח.

אָמַר לָהּ, עַל דַּאֲטֵפְתְּ, אַטְפוּךְ. וְסוֹף מְטִיפַיִךְ יְטוּפוּן: פירוש: בגלל שהיית מטיף ועוסק בענייני השקופע באה לך מיתה בעולם הזה ובעולם הבא, וסופך להירצח על ידי אספסוף ולרדת לבאר שחת, וגם אספסוף יורדין אחריך ונידונין בצואה רותחת, שמורידין עליך את המים.

ז הוּא הָיָה אוֹמֵר, מַרְבֶּה בָשָׂר, מַרְבֶּה רִמָּה. פירוש: כל משנה זו כנגד אדמו"רים ובבות. כאן כנגד הטישים וההילולות פאר שלהם.  

מַרְבֶּה נְכָסִים, מַרְבֶּה דְאָגָה. פירוש: כנגד עושר של האדמורים ובבות שכולו עושק ומרמה.

 מַרְבֶּה נָשִׁים, מַרְבֶּה כְשָׁפִים. פירוש: כנגד ניאופיהם ו"תיקונים" שעושים לנשים כדי לפתותן ולאונסן

מַרְבֶּה שְׁפָחוֹת, מַרְבֶּה זִמָּה. פירוש: ואל תתן לבנותיך לקרב אליהם שסופן וכו'

מַרְבֶּה עֲבָדִים, מַרְבֶּה גָזֵל. פירוש: ואתה עצמך אל תשתעבד להם, שסופך לרדת לדרגת עבד "ארור כנען", פטור מכל המצוות, והם גוזלים את לחמך.

מַרְבֶּה תוֹרָה, מַרְבֶּה חַיִּים. פירוש: ואל תאמר בגלל שאדמו"רים ובבות תועבה המה שכל חכמי ישראל תועבה כמותם, אלא התחזק באמונה ומצא לך חכם אמת, צדיק אמת וקנה תורתו, תורת חיים.

מַרְבֶּה יְשִׁיבָה, מַרְבֶּה חָכְמָה. פירוש: וגם ישיבה שלו טובה היא וחכמתה טובה, ואינה כישיבות מחבלים ושונאים

מרְבֶּה עֵצָה, מַרְבֶּה תְבוּנָה. פירוש: עצה ברוח הקודש. ומי ייתן ויערה עלנו רוח ממרום, "ואת רוחי אתן בקרבכם", אמן.

מַרְבֶּה צְדָקָה, מַרְבֶּה שָׁלוֹם. פירוש: אם ראית צדקה שכולה ריב ומדון, יש לך לדעת שאינה צדקה אלא גזל ועושק ומרמה, ואל תתן להם כקליפת השום.

קָנָה שֵׁם טוֹב, קָנָה לְעַצְמוֹ. קָנָה לוֹ דִבְרֵי תוֹרָה, קָנָה לוֹ חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא: פירוש: אם אחרי כל בירורים עסקת בצדקה של אמת ובתורה של אמת, צדקתך עומדת לך לעד, ושם לך בביתי ובחומותיי, ולך חיי נצח ותתענג על ה'.

ח רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי קִבֵּל מֵהִלֵּל וּמִשַּׁמָּאי. הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם לָמַדְתָּ תוֹרָה הַרְבֵּה, אַל תַּחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמְךָ, כִּי לְכָךְ נוֹצָרְתָּ. פירוש: אם נעשית ראש ישיבה ורבי, אל תאמר שבכוח לימודך ופלפולך זכית לזאת, שרבים לפניך ובימיך למדו תורה וירדו חיים שאולה כנ"ל, אלא תאמר שזכית לתורתך בחסדי הבורא ורחמיו, ומי ייתן מיטתך החיים והשלום, ואחרי מותך יאמרו עליך "הי עניו הי חסיד שעשה רצון קונו ולא שנה ופירש".

תגובות