'מנצור עבאס באשר הוא שם' - ראיון עם שייח' איאד עאמר מכפר קאסם (גרסה לא ערוכה + לינק לגרסה הסופית)

 

מנצור עבאס באשר הוא שם

זעם רב מצטבר בקרב גורמים במחנה הימין על ממשלתו של נפתלי בנט, והוא ניכר היטב גם מעל דפי 'עולם קטן'. בין רשימת פשעיה של הממשלה עולה שוב ושוב בקול תרועה רמה עניין חברתה בקואליציה  של מפלגת רע"ם, זרועה הפוליטית של הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית (להלן: הפל"ד). אין צורך להרחיק עד לפוליטיקאים סנסציוניים כח"כ בן-גביר, שכן טענות אלו נשמעות מפי לא אחר מאשר בנימין נתניהו, מי שנשא ונתן עם רע"ם רק לפני חודשים מספר. הגדיל לעשות ח"כ סמוטריץ', המתגרה שוב ושוב בחברי מפלגת רע"ם מעל כל במה, שכינה את חברי המפלגה – ובמשתמע את ארבעת המנדטים שהצביעו להם – "תומכי טרור" ואת התקציבים שקיבלו "מס חמאס".

מטרת כתבה זו אינה לדון בהרכב הקואליציה או במתרחש בתוככי ליבם של רה"מ בנט או מבקריו, אלא להתמקד בשתי שאלות: "מי אתם מפלגת רע"ם? "ו- "מה לעשות עם רע"ם?" במה מאמינים חבריה, מצביעיה ופעיליה, ולפיכך, כיצד ראוי שתתייחס אליהם ההנהגה הישראלית?


x

את העצה המעשית החשובה ביותר שלנו ידגיש לי דר' אהוד רוזן מן 'המכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה', שסייע לי בחומרי הרקע לכתבה. לדבריו אין לשפוט את מפלגת רע"ם ואת הפל"ד על פי משאלות לב, לא נגדם ולא בעדם, ויש לשפוט אותם אך ורק לאחר עיון מעמיק הן בהתבטאויות היוצאות מאנשיה, ובעיקר במעשים הנעשים על ידם. על מקבלי ההחלטות לעיין בחומרים הגלויים ולדרוש גם חקירות ובדיקות עומק בכל הנעשה בכספים העוברים דרך העמותות והמוסדות של הפל"ד. למרות הכחשותיהם הנמרצות, כפי שהראה לאחרונה התחקיר של עמותת 'עד כאן', אכן ישנם דמויות בתוך הפל"ד עם קשרים כלשהם לתנועות עוינות כחמאס או הפלג הצפוני שהוצא מחץ לחוק בשנת 2015. יש לבדוק טיב קשרים אלו ולפעול באופן נחרץ כנגד כל פעילות שתתגלה כקשורה לטרור.

אך נאמר כבר בפתיחת המסע שלנו: ח"כ סמוטריץ' טועה בלשונו. חברי סיעת רע"ם וח"כ מנצור עבאס אינם חמאסניקים. הנבואה ניתנה לשוטים, אך העבר גלוי לכול, וניתן לראות בבירור שאיש מבין מצביעי הפל"ד מעולם לא ביצע פיגוע או נעצר על עבירות בטחון. לאחר עיון בסוגיה ושיחות עם מזרחנים ועם השייח' דר' איאד עאמר מכפר קאסם, נוכחתי לדעת שדיבוריו של מנצור עבאס ואנשיו על דו-קיום עם היהודים והשתלבות הציבור הערבי במדינת ישראל אינם מן שפה ולחוץ ואינם תרגיל הונאה בנוסח טארק רמדאן. עבאס אכן מאמין בדו-קיום, אך יש לדקדק היטב למה כוונתו.

אקדים את המאוחר ואומר שעולמם הרוחני והפוליטי של הפל"ד ורע"ם כיום הוא עולם בו אור וחושך משמשים בערבוביה, לעתים בתוך אותם האנשים ממש. חברי הפל"ד אינם ציונים, ויחסם האוהד ביותר למדינה הוא "לעבוד עם מה שיש", בדומה לח"כים החרדים. עוד נדרש להשוואות והנגדות מול ההנהגה החרדית. מחד יש בפל"ד גורמים כמו ח"כ עבאס החפצים בהשתלבות פרגמטית ושלווה של מצביעיו במדינת ישראל, כלכלתה ומוסדותיה. מאידך,  אנשי המשמר הישן במפלגה, כמו ח"כ לשעבר אברהים צרצור, מתעקשים שמדינת ישראל היא משוקצת ושיש לאמץ מולה קו בדלני. הביקורת הרועשת ביותר משמיעים הנהגת חמאס, המכנים את הפל"ד בשם "הפלג הציוני", וקוראת לאנשיה משת"פים, מהמילים הנוראיות ביותר בשפה הערבית. שייח' עאמר ידגיש בפני, שאנשיו "אינם משת"פים, אלא שותפים במדינת ישראל".

בשיחתי עם שייח' עאמר אני מזהה דואליות שבעיניים ישראליות אינה יכולה לדור באדם אחד. מצד אחד, השיחה עימו נעימה ורגועה, והוא מדגיש באוזניי את קשריו הטובים עם יהודים, ודווקא עם רבנים ציונים ואנשי הגרעינים התורניים בערים המעורבות. כשאנו דנים בענייני דת ופולחן עיניו נדלקות, והוא מתעניין בדבריי מתורת מניטו. אך כשאנו דנים בסוגיות של פוליטיקה וזהות לאומית, אין  מקום להתבלבל: מדבר איתי לאומן פלסטיני המאמין בכל חלקי עסקת החבילה הפלסטינית, מהקמת מדינה פלסטינית (לצד ישראל ולא במקומה, מה שגורם לחמאס לכנות את הפל"ד בוגדים) ועד זכות השיבה, מקדושתם של "האסירים הפלסטינים" (קרי, מחבלים מורשעים) ועד לרעיון התמוה משהו שח"כ לשעבר יהודה גליק עלול להתחיל את מלחמת גוג ומגוג אם יתפלל מנחה בהר הבית. הרכיב היחיד בזהות הפלסטינית שבן שיחי מתנגד לו הוא עידוד פיגועי טרור. כפי שתסביר לי דר' נסיה שמר מהמחלקה ללימודי מזרח תיכון בבר-אילן, הכותבת בימים אלו ספר על התנועה האסלאמית בישראל ועזרה לי רבות עם הכנת הכתבה, הר הבית והאסירים הם ליבת הזהות הפוליטית של הפלסטינים, ואם מנהיגי הפל"ד ורע"ם יעזו לגלות גמישות בסוגיות אלו הם לא יקבלו מנדט אחד בבחירות הבאות.

כיצד לאומנות פלסטינית מתיישבת עם בקשת שלום? להבנתי, יש פה מהיכולת המזרחית להכיל סתירות על ידי השארת אזור עמום שאינו מתחדד עד תום. אך באופן עמוק יותר, טרם התבררה דרכה של ממפלגת רע"ם עד תום. אם הנביא מציג לנו חזון על הפלשתים שבו: "והסירותי דמיו מפיו ושיקוציו מבין שיניו ונשאר גם הוא לא-לוהינו והיה כאלוף ביהודה" (זכריה ט, ז), הרי שנבואה זו טרם התגשמה, ובינתיים יש לוודא שאנו בדרך לשם.

לכן, ח"כ סמוטריץ' יכול לצעוק "תומך טרור!" לעבר ח"כ עבאס שבע ביום, וזה לא יהפוך את דבריו לאמת. וכי נשאל: כיצד אחד המוחות האנליטיים ביותר בכנסת אינו מבין את מה שאני מבין, ועוד שלדבריו אף הוא התייעץ עם מזרחנים מומחים? לדעתי, התשובה הפשוטה, ואולי הכואבת, היא שח"כ סמוטריץ' אינו רוצה להבין. התוצאה המצערת של הניסיון המדמם שלנו עם הרעיונות של מחנה השלום היא, שמבחינתו של סמוטריץ' ורבים בסביבתו ערבי אינו יכול אלא להיות טרוריסט או תומך טרור.

כל היהודים שהתראיינו לצורך כתבה זו רוצים יד תקיפה כלפי ארגוני הטרור. גם פעילת השלום הרבנית הדסה פרומן, אלמנתו של מורי ורבי הרב מנחם פרומן זצ"ל, תדגיש בשיחה עימה שהיא בעד מדיניות בטחון ניצית, שדמם של המחבלים מותר, ושהעולם יהיה מקום טוב יותר בלעדיהם. כשאני שואל אותה בתגובה מה בעצם ההבדל בינה לבין ח"כ סמטוריץ' מעבר לרטוריקה, היא משיבה שישנו הבדל קריטי: היא מבינה שישנם בקרב ערביי יהודה ושומרון, וכל שכן בקרב אזרחי ישראל הערבים, אנשים שאינם מחבלים אלא אנשים נורמטיביים המבקשים לחם לאכול ובגד ללבוש, ודבר אין להם עם רצח יהודים. בקצה הסקאלה ישנם גם פעילי שלום כמו מאות הפלסטינים המשתתפים מפעם לפעם בפעילות ארגונה 'שורשים- ג'ודור' שבגוש עציון תוך סכנה מתמדת (שכבר התממשה כמה פעמים, למרבה הצער) מהתנכלות אלימה של גורמים ברשות הפלסטינית ובחמאס. ח"כ סמוטריץ, כפי שינסח זאת באוזניי בנה צורי, "הוא בעל עיוורון מדהים. הוא מצליח לנסוע כל הדרך מביתו שבקדומים ועד לכנסת בלי לראות בדרך ערבי אחד. הוא מכנה אותנו הוזים, אבל דווקא אני האדם הריאלי. אני מסתכל מבעד חלון ביתי ורואה שם אנשים."

אוסיף ואומר שדבריו של ח"כ סמוטריץ' אינם רק שגויים, הם נבואה מסוכנת העלולה להגשים את עצמה. יאמר לעצמו בחור צעיר המצביע רע"ם: אם למרות כל מאמציי להיות אזרח שומר חוק ושוחר שלום, אני לעולם אהיה מוגדר אוטומטית כתומך טרור ואדחה בבוז על ידי מוסדות מדינת ישראל, מדוע שלא אצטרף לאויביה?

ואין כאן רק פקפוק בתבונה הפוליטית שבדבריו של סמוטריץ', אלא גם טענה רוחנית עקרונית ופשוטה שניסחו חז"ל כלפי ההנהגה הישראלית: "ויהי רעב בימי דוד...ויבקש דוד את פני ה', ויאמר ה': אל שאול ואל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים" (שמואל ב' כא, א). "וכי היכן מצינו בשאול שהמית הגבעונים? אלא מתוך שהרג נוב עיר הכהנים שהיו מספקין להם מים ומזון, מעלה עליו כאילו הרגן" (יבמות עח). א-לוהי ישראל זן ומפרנס גם לנתינים חסרי מעמד, מיעוטים שוחרי שלום המבקשים לפרנס בטוב את ביתם, והקב"ה אף מוכן להיפרע, רח"ל, מעם ישראל על עוולות כלפיהם.

כבוד השייח', אם היית יהודי, למי היית מצביע?

שייח איאד עאמר (58), אב לששה, הוא שייח' ואימאם של המסגד הראשי של כפר קאסם, מעוזה של הפל"ד, ועומד בראש תיכון גדול בעיירה. שייח' איאד הוא איש העולם הגדול, וקורות חייו מגלים שלל תעודות, שני תארי MA, ודוקטורט ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס. שבע שנים חי על קו ישראל-ארה"ב למטרה זו. עוד לפני שנגיע לסוגיות פוליטיות, יש להבין שהאחים המוסלמים הם תנועה של אסלאם מודרני, ומבחינה זו הם דומים לתנועת 'תורה ומדע' של המודרן-אורתודוקס היהודי. בתיכון שלו, ובכל בתי הספר האסלאמיים בארץ למעט אחד, לומדים באותן הכיתות בנים ובנות. חלק מן הבנות עוטות חיג'אב לראשן מגיל 13, וחלקן גלויות ראש. בנותיו של שייח' איאד עוטות חיג'אב ועובדות כאחיות בישראל ובגרמניה. תנועת האחים אינה מגבילה את תנועתן או תחומי עיסוקן של נשים כמו בזרמים שמרניים יותר באסלאם. בתו של "פוסק הדור" של האחים, שייח' יוסוף אל-קרדאווי חוקרת בתחום הגרעין והרנטגן באוניברסיטת טקסס.

שייח' איאד, אני מבין שדעותיך על אמריקה שונות מאד מאלו של סייד קוטב.

נכון. אמריקה כיום היא רב-תרבותית, ומכילה תרבויות רבות. דברים כמו זנות והומוסקסואליות אפשר למצוא בכל העולם ולא רק שם. אני רואה שבאמריקה יש חופש פולחן למוסלמים, והם תיכף נעשים למיעוט הדתי הגדול ביותר במדינה. האסלאם הוא כידוע דת מיסיונרית, ודווקא הריקנות של החופש שם הוא פתח ל-'דעווה' והפצת האסלאם, או אפילו היהדות, אם תרצו בכך.

מה דעתך על משטר דמוקרטי? גישה מרכזית באסלאם אומרת שדמוקרטיה היא חידוש כפרני ('בידעה') ושמשטר אסלאמי אמיתי הוא דווקא סמכותני.

"אני מאמין שדמוקרטיה זהה במהותה למושג האסלאמי 'שורא' (מועצת זקנים, י"ר) ולכן תיתכן דמוקרטיה מוסלמית. הוספת היסוד האסלאמי לדמוקרטיה דווקא מרסנת צדדים לא טובים בשיטה."

איזה שליט מוסלמי אתם רואים בו מודל לחיקוי?

"נשיא טורקיה ארדואן. בניגוד למרבית שליטי מדינות ערב, הוא לא רק אדם חזק, אלא אדם המושל בצדק ('עאדל', מושג אסלאמי חשוב שעוד נחזור אליו) ומשליט חוק ללא משוא פנים. בשבילנו הוא מגדלור על שפת ים סוער ומסוכן."

אנו רואים שמדינות ערב אינן מדינות מפותחות. אין שם מדע או כלכלה מודרניים, ולא חירויות הפרט. כיצד לדעתך ניתן לתקן מדינות אלה?

"לדעתי, המערב האימפריאליסטי למד מתבוסותיו למוסלמים בימי הביניים שיש לפורר את העולם הערבי, ולא לתת לו להיות עצמאי ולבחור את מנהיגיו באופן דמוקרטי. הסכם סייקס-פיקו קבע גבולות שרירותיים במולדת המוסלמית, ואז המערב העמיד שליטי בובה עריצים בכל המדינות הווירטואליות האלה, והם עסוקים רק בשימור שלטונם המלאכותי. באביב הערבי ניסו מדינות ערב לבחור בפעם הראשונה מנהיגות דמוקרטית, אך ראינו את ההתנגדות של הצבא המצרי לשלטונו של מחמד מורסי זכרונו לברכה, וכנ"ל בתוניסיה. תנועת האחים המוסלמים היא תנועת התחייה הגדולה של העולם הערבי, גם אם ביניים בשורתה אינה מתקבלת."

ארדואן ומורסי מוגדרים בפי כל כאויבים מרים של ישראל ושל המערב.

אינני חושב שהאחים חייבים להיות אויבים של ישראל. אני גם לא חושב שמחמד מורסי חיפש לפתוח במלחמה עם ישראל או עם המערב. ארה"ב היא זו שהפילה אותו.

ברק אובמה דווקא תמך במורסי תוך בגידה במשטר מובארק.

רק לתקופה קצרה, ואז תמך בהפיכה הצבאית הריאקציונרית נגדו. המערב חושש מעליית האחים.

לשייח' איאד חשוב להדגיש שלפל"ד אין קשרים עם סניפים של האחים בח"ל, לא בעולם המוסלמי ולא במערב. עם זאת, לא ברור עד כמה התנתקות מוחלטת היא אפשרית בפועל. לפל"ד חשוב להיות חלק מאומת האסלאם, פסיקותיה והלכי רוחה. אך ברור לאנשי הפל"ד שהאחים הם גורם עוין מבחינת מדינת ישראל, ואם אכן מתקיימים קשרים, כדברי התחקרינים של 'עד כאן', שום דבר אינו נעשה בגלוי.

השייח' מסביר לי שהפל"ד מתמקד בשלוש משימות: 1. חיזוק הזהות הדתית והלאומית של ערביי ישראל. 2. עמידה על זכויותיהם החוקיות של הערבים 3. "האתגר הקיומי", כלשונו, שפירושו שגשוגם של הערבים כמיעוט במדינה, השתלבותם בכלכלה ובשלטון, והפעלת מגוון גדול של עמותות שתמלא תפקידים שהמדינה מזניחה. 

אתה קראת את ספרו של דר' נוהאד עלי 'בין עובדיה לעבדאללה' המשווה בין האחים המוסלמים למפלגת ש"ס. אני רואה פה המון מן המשותף: אתה, רבך, ורבים מחבריך הם בעלי תשובה ולא גדלתם בבתים אסלאמיים. אתם עוסקים בהתחזקות דתית, רוב הקהל שלכם הם פועלים ומעמד צווארון כחול, אתם מפעילים עמותות סעד וחינוך, ולצורך מימון הפעילות אתם מוכנים לשתף פעולה עם מדינת ישראל למרות אינכם ציונים, ולהשהות את החזון המשיחי של ח'ליפות אסלאמית. מקובלת עליך הטענה שאתם גרסה מוסלמית של ש"ס?

השייח' צוחק. "קודם כל, אנחנו לא מתעניינים בבניית ח'ליפות אסלאמית. אין לנו שום יכולת לשלוט בעולם כולו, ואנחנו עוסקים בפעילות דתית וחברתית בציבור שלנו בארץ. אנו מחפשים את החוסן הכלכלי והחברתי שלנו, ומחפשים להשתלב במערכות של מדינת ישראל. לדעתנו זה אינטרס של מדינת ישראל גם כן. יש לי חברים חרדים ואני מעריך אותם, אך בלי להעליב, אנו שואפים להיות חברה יצרנית, ושילוב האוכלוסייה שלנו בתכנון הלאומי רק יטיב לכול הצדדים. למשל, אנו רוצים שיטפלו בפשע האלים אצלנו.

היית רוצה טיפול חזק יותר של המשטרה ואף את כניסת השב"כ לתמונה?

כמו שטיפלו בפשע בנתניה שיטפלו אצלנו. יש פה אמצעים טכנולוגים המתקדמים בעולם.

אבל למה בעצם הרשויות מסרבות? לא אומרים זאת בקול, אך החשש הוא שברגע שכוחות הבטחון יכנסו לאסוף נשק ולבצע מעצרים, יתפתחו קרבות ירי מול עבריינים או מול המון זועם, ובאופן בלתי נמנע ייהרגו עבריינים, וכדור טועה יהרוג גם את השכן. ואז, האם הנהגה הערבית תעמוד לצד המשטרה או שתנקוט עמדה שבטית ותקרא להפגנות על ההרג הנפשע במוסלמים?

"מה שעבד בנתניה יעבוד גם אצלנו. אפשר להשתמש בכל הטכנולוגיה שיש פה, ולא חייבים להרוג חפים בפשע."

אבל זה בלתי נמנע לאורך זמן. זה יכול היה לקרות גם בנתניה.

"אני מאמין שישראל יכולה לפעול בלי להרוג, והיא צריכה ללמוד את הקודים השבטיים שלנו ולא לעשות מעשים שיעוררו זעם."

שמענו על כוחות שיטור קהילתיים בכפר קאסם בשם 'ח'יראסה' הנלחם במשפחות פשע. אנשי הפל"ד מתגייסים גם למשטרת ישראל?

לא. הבדואים והדרוזים משרתים שם, וגם אז הם לא זוכים למלוא הזכויות שלהם. המשטרה עוסקת גם במשימות ביטחוניות ולא רק אזרחיות, והיא מפעילה אלימות גדולה כנגד הציבור הערבי. הפגנות של יהודים לא נגמרות בהרוגים, רק הפגנות ערביות.

אז במה אתם משתפים פעולה עם המדינה. רק בקבלת תקציבים?

"כניסתנו לממשלה היא כבר צעד אמיץ שמראה שפנינו להשתלבות במדינה, ברוח חזונו של מורנו שייח' עבדאללה נימר דרוויש. אנו משלמים מיסים ומחפשים לתרום לכלכלה, לרפואה וכדו'. זה דורש מאיתנו הקרבה. אתה רואה איך גורמים רדיקלים מקללים אותנו על כך. אנו נשתף פעולה עם כל מי שיקדם את המטרות שלנו, כולל הימין הדתי. אנחנו לא בכיס של השמאל או של אף אחד. אנו יכולים גם להפיל את הממשלה אם יעברו את הקווים האדומים שלנו בתחומים כמו מלחמה בעזה או יצירת חלוקה במסגד אל-אקצא."

המתנחלים וצבא גוג

למה אני כיהודי דתי לא יכול התפלל בהר הבית? אנו מתפללים לאותו האלוהים, ויתר על כן, לשיטתך יש מצווה ('פרד') להתפלל בהר הבית, ומצוות האסלאם חלות על כל בני האדם. באיזו זכות אתה מונע זאת ממני?

"אנו פועלים על פי החוק הבינלאומי. ישראל היא כוח כובש במזרח ירושלים, וכל פעולה שלה שם היא בלתי חוקית. ישראל חתמה גם על הסכמים מול הוואקף להסדרת ענייני הר הבית."

אנחנו לא נסכים על החוק הבינלאומי, אבל ההסכם עם הוואקף הוא קושיה עליך. איך אתה תומך בהסכם נגד האסלאם? האסלאם אומר מצווה להתפלל, ואתה אומר אסור.

"אם יהיה שלום אמת, על פי האסלאם כל אדם יוכל לבוא להתפלל, אך לא דרך הכיבוש. היום רק למוסלמים מותר. יש ארגונים יהודים רדיקלים ופנאטיים שמנסים להבעיר את השטח, ומטרתם פוליטית ולא דתית. עובדה שהרבנים שלכם לא מרשים להיכנס להר הבית."

יהודה גליק אינו פנאט. הוא אדם שוחר שלום בכל ליבו. אותו ניסו להרוג, ולא ראית אותו דורש נקמה.

"הוא אדם טוב, אך יוזמותיו לא היו מתואמות עמנו, והוא לא הסביר עצמו מדוע עשה מה שעשה. גם הרבנים מתנגדים לו."

היה פעם בית מקדש בהר הבית? במסורת האסלאמית הקלאסית ברור שהיה שם 'היכל סולימאן', ולכן נבנתה שם כיפת הסלע.

"לדעתי לא היה שם. אולי היה במקום אחר בירושלים, אולי בהר גריזים. אבל אם נלך לשיטתך, באחרית הימים אללה ישלח מלאכים הנושאים את בית המקדש על כנפיהם. הם יידעו איפה לשים אותו, והתנועה האסלאמית לא תתנגד למה שייקבע אללה. וסולימאן הוא בכלל לא נביא אצלכם גם ככה."

ביהדות, מלך זאת מדרגה גבוהה יותר מנביא, אבל נניח לזה כרגע, ונהיה מעשיים: בכפר קאסם גר איש שלכם בשם צפוות פריג', ראש עמותת 'אל אקצא'. הוא עוסק בליבוי מהומות בהר הבית תחת הסממה "אל-אקצא בסכנה". בשם הסיסמה הזאת כבר נרצחו לא רק יהודים אלא גם שוטרים דרוזים.

"הוא שומר על אל-אקצא מפני פרובוקטורים."

מי אלה?

"מתנחלים בכיסוי המשטרה שמנסים למנוע מהמוסלמים להתפלל. תצטט אותי: אם ינסו לחלק את אל-אקצא כמו שחילקו את מסגד אל-אברהים (מערת המכפלה, י"ר) תפרוץ מלחמת קודש עולמית."

מעולם לא ראיתי יהודים זורקים אבנים על מוסלמים בהר הבית. ההפך דווקא ראיתי. במהומות ברמדאן בשנה שעברה ירו זיקוקים מתוך המסגד. אש אחזה בעצים על ההר, והיה חשש שהמסגד כולו יעלה באש. אז מי פה עלול לגרום למלחמת קודש?

"אתה צריך לראות את הדברים לא רק מנקודת המבט שלך, אלא מנקודת המבט שלי. אנו תיעדנו מקרים רבים במהומות בהם התקשורת סילפה את האירועים. לא הייתי ממהר לשפוט. רק אללה מנע התפרצות מלחמת קודש אחרי שהחיילים נכנסו למסגד במדים, נעליים ונשק, ודחפו את המתפללים השלווים בלילות הכי קדושים לנו."

ההתפרצות ממש לא נמנעה. ראית מה קרה בלוד. אתה מכיר שם אנשים רבים יותר ממני. אני רוצה לשאול אותך על שייח' יוסוף אלבאז מלוד. ראש העיר רביבו התריע מפניו בפני השב"כ כבר לפני שנים ולא נעשה דבר, עד שהעיר עלתה באש. הוא קרא בסרטון לרצח שוטרים. האם אנו יכולים להסכים שצריך לטפל בו ביד קשה?

"לדעתי ראש העיר רביבו היה צריך לומר שהוא ראש עיר של כולם ולא להפלות בין יהודים לערבים באופן פוגעני. אני חושב שהיה לו גם תפקיד חשוב בפרוץ המהומות. הוא לא היה באמת מנהיג. ומכל ההנהגה הערבית, רק מנצור עבאס הגיע לבית הכנסת שנפגע בלוד וניסה להרגיע ולתווך."

במדינות ערב אם אתה תאמר בדרשת יום ששי מילה אחת שהשלטונות לא אוהבים, אתה תמות בעינויים בכלא. למה לישראל אסור לטפל במסיתים קשים?

"ישראל היא מדינה דמוקרטית. למה אתה רוצה להשוות אותנו לסעודיה? יש חוק במדינה והוא חל בשווה על כולם,  על יוסוף אלבאז, על סמוטריץ' ועל בן-גביר ההזוי. אנחנו שומרי חוק ואני מתנגד לכל עבריינות."

המוטיב המתסכל ביותר בשיחה עם איאד, ולדעתי גם המסוכן ביותר, הוא העובדה שהוא לא קיבל אחראיות מלאה ובלעדית על פשע כלשהו של המוסלמים. אם הם ש"ס המוסלמית, אז הם שותפים מלאים גם בתפיסת ההתקרבנות, וההבדל היחיד הוא שמצביעי ש"ס לעולם לא ירימו נשק על יהודים. הכי רחוק שאיאד הגיע היה לומר ששני הצדדים אשמים באירועי לוד. גדול המזרחנים, ברנארד לואיס, הסביר שהסיבה שהמערב יצא מימי הביניים והערבים נשארו מאחור היא שהמערב היה מסוגל לבצע ביקורת עצמית, להודות בטעות, ואף לקבל אשמה ולהתחייב לתקן, וכך השליכו מעליהם סטיות ושגיאות מימי הביניים. לעומת זאת תרבות הכבוד הערבית ותחושת העליונות המוסלמית לא מאפשרים לחברה זו להודות בפומבי בטעות ובכישלון, וכל שנותר הוא להאשים אחרים ולהידרדר עמוק יותר ויותר לתיאוריות קונספירציה על אמריקה, המוסד או משפחת רוטשילד המחבלים בעולם הערבי.

העובדה שאיאד משוכנע בקיפוח הציבור הערבי על ידי הממשלה נראית לי כמובילה לתהליך זהה שמה שעבר על השחורים בארה"ב. עד אמצע שנות הששים היו לשחורים טענות מוצדקות כנגד הממסד וכנגד החוק האמריקני שהפלו נגדם באופן מכוער. אך גם לאחר שהחוקים המפלים בוטלו כולם, ממשיכים פעילים שחורים כמו תנועת BLM לעורר מהומות אלימות בטענות של קיפוח ממסדי. ומדוע? מפני שאינם מוכנים לקבל אחראיות ולהודות בעובדה הבלתי נעימה, אך מתועדת היטב, שעיקר הבעיות של השחורים בארה"ב נובעות מהתפרקות המשפחה השחורה ומשיעורי הפשיעה העצומים. וממילא, אם האמת היא אסורה כי היא "גזענית", כל שנותר הוא להתפרע ולזעוק לנצח כנגד קיפוח מדומה. נכון להיום ישנן בעיות בציבור הערבי שנובעות מהיעדר תשתיות ומהזנחה של הרשויות. אך בעיות אחרות נובעות דווקא מהמבנה השבטי הערבי ומהבוז הערבי למושגי חוק וסדר, ובעיות אלו קיימות בכל מדינות ערב. הוספת תשתיות ושילוב הערבים בכלכלה הן מטרות שמעטים יתנגדו להן, אך כל הכסף שבעולם לא יוכל להציל מועצה ערבית השקועה כולה בידי סכסוכים שבטיים אלימים. אדרבה, כסף רב יוכל גם להחריף את הבעיות. קבלת אחראיות אינה מעשה קל לאיש, אך כול עוד ההנהגה הערבית לא תוכל לומר "ומפני חטאינו", לא יהיה לעולם הערבי תקומה. הפל"ד מבקשים קדמה ומיגור השבטיות, אך לציוויליזציה הערבית בעיות יסוד שהטיפול בהם ידרוש מאמץ כביר ומתמשך.

תשובת ישמעאל

ב-'תורת התולדות' לימד חכם מניטו כמה תובנות מאלפות על ישמעאל, וביאר את דברי חז"ל שישמעאל עשה תשובה בסוף ימיו. לדבריו, מול עשיו יש לנו ויכוח תיאולוגי בשאלה "מיהו העם הנבחר?", ושלום מול עשיו כרוך בהכרתם בבחירת ישראל (מה שהחל בוועידת 'נוסטרה אטטה' ובזרם האוונגלי, י"ר). מול ישמעאל, לעומת זאת, אין לנו ויכוח תיאולוגי, והם  מייחדים. הוויכוח עימם הוא על ירושת הארץ, ותשובת ישמעאל הוא ההודעה שבני ישראל הם היורשים את ארץ ישראל.

שייח' איאד, האם תיתכן ציונות מוסלמית כמו הציונות הנוצרית?  יהודים ומוסלמים אוהבי ישראל יודעים לצטט שני פסוקים בקוראן (17:104, 20:107) שבהם נאמר שבני ישראל יורשים את ארץ ישראל.

"לא. ראשית, לפי האסלאם היהודים הם דת ולא עם, ולדת לא מגיעה מדינה. אין לנו בעיה עם היהדות או עם אנשים יהודים, ואנו מאמינים בכל הנביאים היהודים והנוצרים בקוראן. אבל כעם, הציונים הם כובשים בפלסטין שהביאו לפה כפירה אירופית. לכן הציונות היא גם לא יהודית. היא הביאה לפה אורח חיים אתאיסטי ורודף דת. אמנם סמוטריץ' הוא אדם דתי מאד, אך הוא בז לאסלאם ומתבטא נגדנו בגזענות קשה. לא כך מדבר אדם ירא שמים. אי אפשר לעבוד יחד עם גזענים. לשמחתי, יש גם רבנים בציונות הדתית המדברים על חיים משותפים, ואני גאה בהם, ולכבוד הוא לי לעבוד איתם לטובת הכלל."  

אני שומע אותך מצטט רבנים נגד עלייה להר הבית ומדבר נגד חילוניות לוחמנית, ואני צוחק לעצמי שאתם בעצם סניף מוסלמי של מפלגת נעם.

"אנחנו דבקים בעקרונות האסלאם. אנחנו לא מנהלים רדיפות ולא הורגים כופרים. אנחנו רוצים שמוסלמים לא-דתיים יחזרו בתשובה. אדם שאינו דתי היום, מחר יכול להיות דתי יותר ממני. אבא שלי לא היה דתי, ולא רדפתי אותו. כל אדם יהיה כמה דתי שירצה, אך אנו מתנגדים למרד פומבי ולוחמני כנגד הדת כמו אצל החילונים בשמאל.

 

חזון לאחרית ימים וחזון למחר בבוקר

האם ייתכן שלום איתם? מניטו הצביע על כך שדמותו של ישמעאל בתורה אינה מדברת ולו מילה אחת. לדבריו, ברגע שישמעאל יתחיל לדבר עם עם ישראל הוא ייאלץ להכיר בקיומו ובתפקידו הרוחני.  הדיבורים של שייח' איאד על כך שמוסלמים מקבלים את כל הנביאים הם פתח תיאורטי בלבד לדו-שיח, שכן את ידיעותיהם על היהודים חכמי האסלאם שואבים מהספרות האסלאמית המוטית נגדנו, ולא מדיבור חי עם חכמי ישראל.

אך עובד ה' לא יסתפק בהצבעה על חסרונות המוסלמים. האם גם אנו מנסים לתקן את חסרונותינו או מאשימים אחרים? בשביל דיבור עם ישמעאל צריך שניים. אני שואל את איאד אם היה מגיע עם תלמידיו למפגש, לא רק עם תיכון הרטמן ואוניברסיטת תל-אביב, אלא גם לישיבה תיכונית. "אגיע לכול מקום שמכבדים אותי ורוצים בי. הם גם יכולים להתפלל את התפילה שלהם במסגד שלנו". אני אומר לו בצער שאינני בטוח כמה מהרבנים רוצים לראות אותו ואת תלמידיו.

מה אפשר לייעץ לממשלה מול רע"ם? הזכרנו קודם את מושג הצדק המוסלמי, 'עאדל'. למוסלמים חשוב ביותר השוויון בפני החוק, ולא לנהוג איפה ואיפה (כמובן שבפועל, לא כול זעקה מוכיחה שהמדינה ביצעה עוול). "לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תיקח שוחד" הוא מבחינתם ציווי חשוב דווקא למלך. הפוליטיקאים שלנו צריכים לגבור על האינסטינקט החזק ביותר של פוליטיקאי - בקשת התהילה התקשורתית - ו-"לעשות האמת מפני שהיא האמת". לדוג', ישראל צריכה לאסוף נשק אצל הערבים גם אם 'ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל' תעניק בתמורה בטווח הקצר רק גידופים והכרזת שביתות. לאורך זמן, רבים מהמוסלמים יבחינו בשקט ב-'עאדל', והגמול יכול לבוא בבריתות חדשות ואולי גם בקלפי. 

רע"ם אינם ציונים, אך כמו שאמר אחד מנשיאי ארה"ב, במדינה חופשית מענישים על מעשים ולא על מחשבות. אין לדעת האם ברבות הימים יגבר ברע"ם הקול שוחר השלום או דווקא הסימפטיה לחמאס. לעת עתה אין לנו אלא כדברי הפסוק "מנצור עבאס באשר הוא שם". האיש אינו חמאסניק. חז"ל סברו שישמעאל יחזור בתשובה, והתורה לימדה גם על שני הגירושים של ישמעאל, וגם על הבטחת "ונתתי שלום בארץ". גם על מנצור עבאס וגם ח"כ בן-גביר חל בשווה הכלל: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך".


לינק לגרסה הערוכה בעלון פרשת ויחי 

 

 

 

 

 

 

תגובות